Това показват резултатите на Съюза на пивоварите в България (СПБ) за изминалата година (2015 г.), която по традиция се отчита в средата на следващата. Консумацията на глава от населението е скочила с литър и половина в сравнение с 2014 г. и това е само един от знаците, които дават основание на СПБ да твърди, че вече се излиза от кризата, в която изпадна индустрията през 2011 и 2012 г.
По този показател (за консумация на бира на човек) България се нарежда на средноевропейско ниво, редом до утвърдени бирени нации като Белгия и Холандия, както и Естония. В същото време страната ни изпреварва Великобритания и Дания, но все пак е доста назад от традиционните лидери – Чехия (144 литра на човек годишно) и Германия (107 литра). Конкретно лидери по консумация на пиво у нас са жителите на Русе (там се пие 13 литра месечно на човек), следват Монтана (11 литра), Плевен и Бургас (по 10 литра) и др.
Съюзът на пивоварите в България, който през 2016 г. чества 25 г. от основаването си, 135 г. от началото на пивоварната индустрия у нас и 60 г. българска пивоварна наука, посочи и друг фактор за възстановяването на пазара – продажбите за 2015 г. са се увеличили с 2% в сравнение с 2014 г. А от началото на 2016 г. ръстът е вече с 1%.
Другата радваща тенденция е на продължаващ спад на продажбите на бира в пластмасови (РЕТ) опаковки, за сметка на увеличаването на тези в стъклени бутилки, които вече държат 23,5%. Делът на РЕТ опаковките обаче все още е малко над 60%. Леко се увеличава и продажбата в заведения, но все пак основният дял се пада на купуването от магазинната мрежа.
Членовете на СПБ („Болярка“, „Бритос“, „Загорка“, „Каменица“, „Карлсберг България“ и „Ломско пиво“) произвеждат между 98 и 99% от бирата в България и държат около 94-96% от пазарния дял. Те са отчели също така общо 1,130 млрд. лв. инвестиции в пивоварния сектор през последните 22 години.
Същевременно гостуващият в България Пиер-Оливие Бержерон, генерален секретар на Пивоварите в Европа (организацията обединява 29 асоциации, включително и СПБ) посочи, че само в последните 5 години пивоварните на Стария континент са се увеличили от около 3500 на 6500. Пивоварите в Европа са поели и ангажимент по отделни страни да уведомяват в етикетите за съдържанието на бирата и нейната калорийна стойност. Приносът на СПБ са още посланията за отговорно консумиране на бира и превантивната кампания „Спортът е по-добрият начин децата да пораснат“, която цели да предпази подрастващите до 18 г. да експериментират с алкохол.

pivov1

 

Advertisements