В очакване на доста нови и интересни бири поредната новина за есенно-зимния сезон дойде от неочаквано място – от мездренската пивоварна „Леденика“, която пусна своето „Тъмно“. И го стори по доста апокрифен начин – за нея научих от мой приятел, не от някоя реклама и дори не от новия им сайт http://www.ledenika.bg/, който се появява цяла година и пет месеца (!!!), след като заводът започна отново да функционира, след като бе купен от Гриша Ганчев. Да, в сайта няма и помен за „Тъмно“, поне към днешна дата. Бизнесменът е известен с това, че обикновено изпипва добре начинанията, с които се е заел – както във футбола и производството на автомобили. И „Леденика Специално“ е донякъде потвърждение за това, тъй като е една от горе-долу приличните бири на българския пазар.
Но „Леденика Тъмно“ не оправдава очакванията, каквито обикновено има към всяко едно ново пиво. Защо? Чувайки за наличието на тази бира във веригата „Про маркет“, се отправих натам. За да открия, че там я има само в разфасовка от 2 литра, в PET опаковка. При условие, че на щанда имаше „Леденика Специално“ в малки PET бутилки, че и даже в стъкло. Тук ми светна първата лампичка, че е бързано с пускането на това пиво на пазара и затова не се предлагат все още малки бутилки.
Както и да е, опитах се да преглътна факта, че съм си купил голяма пластмасова бутилка, като я налях в една от любимите ми чаши. Не помогна. Защото веднага се наби на очи, че пяната е на неравномерни мехурчета (големи и малки). А, както знаете, една хубава бира се отличава с пяна на равномерни и ситни мехурчета.
Ароматът също породи смесени чувства – на препечен малц, но и на пивоварен ечемик, който се слага за снижаване на разходите по производство. Значи и тук се пести още от самото начало, което е още една отметка в графата „Правим бира, за да кажем, че имаме тъмна бира“. Противоречиви впечатления имаше и при по-нататъшните характеристики – отличен цвят (плътно черен), но средна към ниска плътност (4,7% алк, 11.5% екстракт – леко недостатъчно дори и за добър светъл лагер). Усещането за небалансираност на бирата се допълва и от завършека, в който се долавя кисел вкус, както и неуместно засилена горчивина. Отсъствието на подчертан послевкус допълва картината за бира с липсващ характер и собствен стил. Като цяло, другият тематичен представител от Северозападна България – „Алмус Тъмно“, е значително по-добър от „Леденика Тъмно“.
Защо е толкова негативно мнението ми за новата бира на „Леденика“? Защото наистина би следвало да се очаква във време, когато крафт пивоварните напират да представят интересни и различни бири, то и големите да започнат да отговарят адекватно – с прилична бира. А не с претупана такава, която е планирана още отначало да носи своята възвращаемост заради сравнително по-ниска цена, не заради квалитета си. За това обаче са виновни и болшинството от консуматорите, които продължават да се задоволяват с малкото, дори мога да кажа с посредственото, без да се опитат да търсят нещо повече, да търсят по-доброто качество.
P.S. Като стана дума за „Ломско“, което вече се радва на добро търсене в София, то вече може да бъде открито и в мрежата на супермаркети CBA.
P.P.S. Прави ли ви впечатление, че този сезон на пазара липсва „Загорка Резерва“? Това подхранва усилените слухове, че старозагорската пивоварна подготвя пускането на нов продукт, който искрено се надявам да си заслужава тази предварителна тайнственост.

ledenika-t

 

Advertisements