Ширещите се от месеци слухове за затваряне на завода на „Каменица“ в Пловдив се потвърдиха официално днес. Служителите на пивоварната са били събрани и им е било обявено, че тя прекратява производство, а почти цялата дейност на компанията се пренасочва към Хасково. Така без работа ще останат 87 души, които ще бъдат компенсирани с няколко месечни заплати. Други 16 са получили предложения да работят в Хасково, а още 33-има ще бъдат временно назначени по друг проект.
„Каменица“ от около година насам инвестира сериозно в базата си в Хасково, като догодина се предвижда вложение на още 15 млн. евро и разкриване на 50 нови работни места.
Причината за затварянето на завода беше обяснена от ръководството с настоящото му местоположение в Пловдив – в централен жилищен квартал, близо до стадион „Христо Ботев“.
„Истината е, че когато през 1881 година в пивоварна „Каменица“ е произведена първата бира на България, предприятието се е намирало в периферията на града, в незаселена индустриална зона. Днес обаче заводът се намира в сърцето на жилищен квартал, близо до централната част на града, което прави достъпа и обслужването на предприятието изключително трудни и ограничава възможностите ни за бъдещи инвестиции в разрастване на производството“, заяви генералният директор на „Каменица“ Марко Ниавро.
Предстои да се търси инвеститор, който да купи 30 декара от територията на досегашната пивоварна. На други 3 декара пък предстои да се построи комплекс. Според ръководството на „Каменица“ той ще включва парк, музей за историята на пивоварната, магазин за сувенири, открита амфитеатрална сцена за културни събития и… микропивоварна за крафт (занаятчийска) бира. Последното е нонсенс, тъй като няма дори теоретична възможност бира, която е произведена от голяма компания като „Каменица“, да се счита за крафт. Този комплекс трябва за бъде готов в началото на 2017 г., а инвестицията по него ще бъде за около 2 млн. евро.
Решението за затварянето на бирената фабрика в Пловдив вече бе последвано от доста негативни реакции от страна на жители на града. А за нас остава съжалението, че ще бъде заличен още един жив спомен за пивоварната история на България (при това най-старият функциониращ – от 1881 г.), тъй като нито един модерен музей не би го заменил (както се случи и с фабриката на братя Прошек в София).
Така ще изглежда бъдещият комплекс на мястото на бирената фабрика в Пловдив
Редовен читател съм на блога и ми се струва, че има запазено критично отношение към „Каменица“, но не искам да отварям спорове, всеки си има мнение и предпочитания, пък често и доводи 🙂
Според мен това е един силно необичаен и интересен ход, който не много компании от този бранш предприемат и аз лично нямам търпение да видя какво ще се случи.
„Крафт“ или не, място което предлага нещо различно си струва вниманието. Друг е въпросът дали няма да се превърне в един от онези brewpub- ове, които предлагат „уникалните“ светло, тъмно и пшенично пиво …
Относно какво губим от историческа или културна гледна точка, всеки който е влизал в пивоварната знае, че то не е много, но това е отново друга тема.
Жалко за съкратените хора. Дано поне излезе нещо наистина интересно от цялата работа.
Аз лично ще следя с интерес!
Благодаря за мнението ви. В него има доста неща, с които съм съгласен. Наистина ходът ще е интересен от туристическа гледна точка. Но, по мое мнение, това трябваше да бъде направено много, много отдавна, за да бъде подчертано, че е най-старата действаща пивоварна. В Загорка успяха в това отношение – имат музей „Светът на Загорка“, където се предлага и т.нар. жива бира – наистина нефилтрирана и непастьоризирана със срок на годност няколко дни.
В Каменица нищо подобно не правиха с години, но сега се опитват да изпреварят „Загорка“ и действително ще успеят, ако реализират идеята си. Но за сметка на уволнените служители и затворения завод, действително. Явно са преценили, че в жилищен район няма накъде да разширяват мощностите и затова са решили така. Но пък заводът на Старопрамен в Прага си стои и работи успешно от повече от век в жилищен квартал. Има си музей, заведение и т.н. Както си му е редът. И аз, като вас, подозирам, че в бъдещия атракцион на Каменица ще се предлага светло, тъмно и пшенично.
И да, прав сте – имам критично отношение към Каменица, както и към още няколко големи пивоварни. Не е лично, като съм се постарал да е градивна и обоснована критика. Защото е време пивоварните да се „стегнат“ и да започнат отново да правят хубава бира, а не да мислят само за зададените от мениджърите цели. Които се изпълняват с възможно най-евтина продукция, което си остава на гърба на консуматорите. Ако в големите пивоварни започнат отново да мислят като пивовари, а не само като мениджъри, няма да се поколебая да ги похваля. Независимо дали „Каменица“ или друг. Благодаря отново за мнението ви!