Следващите думи няма да са никак приятни за „Каменица“ и техният нов продукт „Нефилтрирано“. Но критиката в никакъв случай няма да е необоснована, по мое лично убеждение.
„Каменица“ е най-старата действаща пивоварна в България (от 1881 г.) и като такава би трябвало да е водеща пред останалите, да служи за пример. На какво обаче ставаме свидетели в последната година? „Каменица“ започна да върви след стъпките на „Загорка“. И дори се стигна до момент с копиране на ходове. Когато от старозагорската пивоварна направиха своя голям удар със „Загорка Ретро“ (продължавам да твърдя, че бирата не е нищо особено, но е прекрасен пример за маркетингов удар), от „Каменица“ реагираха със своето „Свежо“ (3,6% алк), за което просто не си струва коментар. Сега явно назря моментът за по-добре подготвен „отговор“, който идва под формата на „Каменица Нефилтрирано“.

kam1
От този продукт личи, че се опитва да хване вълната на интереса към нефилтрираното пиво в България. Грубо казано – към ретро бирите. Но се е получило в неприемлив вид. Като начало това всъщност е опит за пиво в стил белгийски пшеничен вит. И е до голяма степен повторение на „Каменица пшенично“ отпреди 3-4 години, което не успя да се наложи. Изниква въпросът защо беше нужно да се „претопля“ тази идея за пшеничното, а да не се измисли нещо наистина различно, ако щете в посока на фалшив крафт, каквато немалко големи пивоварни вече практикуват. (В блога вече е ставало дума за Beck`s и Lasko).
Но идва и следващ момент на неприятна изненада – наличието на царевица в бирата, което автоматично анулира опита на „Нефилтрирано“ да се доближи до белгийски вит.

kam

Етикетът, на който е описана вложената царевица. (Снимка: Филип Уолш)

 

Царевичният грис, както е известно, се влага масово от големите пивоварни, включително и някои български, като заместител на ечемичния малц, за да поевтинее продукцията. Респективно – да се увеличи печалбата. Но влагането на царевица съответно променя осезаемо вкуса на бирата. При „Каменица Нефилтрирано“ това не се усеща толкова много, но самото присъствие на царевица дискредитира идеята за натурален продукт, каквато е претенцията.
Следващ минус е външният вид. Бутилката е стандартна от типа, който се използва за примерно за „Старопрамен“. Капачката също можеше да е с изпипан „ретро“ дизайн, като това навява мисли за недобре изпипан продукт. Все пак е добре, че се предлага в стъклен амбалаж – най-добрият възможен за съхраняване на качествата на пивото след наливния вариант.
Най-важната част – съдържанието, има своите минуси, но и положителни страни, трябва да се признае. При наливане се образува добра и сравнително трайна пяна. В първоначалния аромат не се долавя толкова добре пшеничния малц, а би било добре. Но след отпиване на една-две глътки вече може да се установи наличие на интересен нюанс – кориандър, който е масово употребяван за пшеничните вит бири. Именно той дава основната положителна страна на „Каменица Нефилтрирано“, един приятно пикантен вкус, който отсъства от другите български бири. Газировката е средна към висока, а цветът – бледожълт и мътен, като тази мътност е подчертавана изрично от производителя.
„Нефилтрирано“ от „Каменица“ се отличава с някои допълнителни естествени съставки, които отсъстват при стандартните бири, защото се отделят при обичайната филтрация. Това са дрожди, полифеноли, белтъци. Всички тези елементи допринасят за един богат вкус, аромат и за една хубава плътна пяна“, обяснява Васил Петров, мениджър „Пивопроизводство“ в „Каменица“ АД в изложението, представящо новия (всъщност донякъде стар) продукт.
Добрата плътност и относително алкохолно съдържание също са добри – 11,5% плато и 4,95% алкохол. Те придават един по-плътен вкус, нетипичен за останалите масови бири у нас. Но на него му липсва сякаш нещо, извън леката пикантност на кориандъра. Нещо като вкус на портокалови кори, например, който би придал по-завършен вид на бирата.
Ще кажете – твърде претенциозно, и без това „Каменица Нефилтрирано“ си е достатъчно различна. Не, не е твърде претенциозно, защото една бира трябва да бъде наистина интересна и добра, за да претендира да е такава. И да е лишена от царевичния грис, който е болест, внедрена от световния мениджърски опит, който е в разрез с пивоварните традиции. Да, това е по-различна бира за българския пазар. Но тя си беше по-различна и по-старата си версия, когато се казваше „Пшенично“. И не биваше да се спира. Защото пусната сега, просто оставя впечатление за следване на успешния тренд за „непастьоризирана“ и т.н. бира. Каквато отдавна трябваше да е завладяла пазара ни (или изобщо не биваше да го напуска през 90-те). Плюс това „Пшенично“ има директна и неравна конкуренция в лицето на Hoegaarden, която е разпространявана на пазара у нас именно от „Каменица“.
За финал – искрената надежда е „Каменица“ наистина да направят един достоен продукт, чист от вредни тенденции, най-вече заради 134-годишната си история. Нещо, от което да се гордеят и да се запомни. Да стане истински хит за бирените консуматори. Нещо, различно от идеята да пием ледено студена бира – просто, защото така сетивата ни не могат да уловят никакъв вкус. Или по-скоро не бихме уловили липсата на вкус. Пускането на „Старопрамен Гранат“ беше добра крачка, но е необходима следваща. И следваща…

 

 

Advertisements