Тази доста радостна новина беше обявена по време на традиционната годишна пресконференция на Съюза на пивоварите в България (СПБ). При това спадът е регистриран за първи път от 15 години насам. Той е в размер на 2%. Неофициалното обяснение е в бума, който регистрира на пазара „Загорка Ретро“, а тя е предлагана единствено в стъклен амбалаж. Надеждите в СПБ все пак са, че спадът на пластмасовите (РЕТ) опаковки ще стане тенденция и консуматорите отново ще се ориентират към най-традиционните и качествени варианти за пивото – наливно и в стъкло. Компаниите вече работят усилено в тази насока. Преди седмици например от „Ломско пиво“ пуснаха бира „Алмус“ и „Армейско пиво“ в стъклени бутилки за еднократна употреба. И все пак РЕТ опаковките още водят категорично при продажбите (59%), пред стъкло (23%), кенове (13%) и наливно (5%).
Друга тенденция е, че продължава да расте делът на бирата, която се продава в магазини и супермаркети, т.нар. „модерна търговия“. Това е за сметка на спада на консумацията в заведения, т.нар. ХоРеКа (б.авт. – от хотели/ресторанти/кафенета). Заключението е, че бизнесът с продажба на бира се измества към магазинната мрежа и това не е свързано с ниската покупателна способност на населението, а с масовата нагласа бирата да се купува от магазини или търговски вериги, а не да се пие по заведения. Такава е и тенденцията в по-голяма част на Европа, с изключение на южните държави – Италия, Гърция и Испания.
За цялата 2014 г. пивоварните, които са членове на СПБ, бележат спад на продажбите от 5% в сравнение с 2013 г. – продадени са общо 5 230 000 хектолитра. Детайлно показано консумацията на глава на населението е 72 литра годишно, или 2 литра по-малко от предходната година. Понижението се обяснява най-вече с по-дъждовното лято през 2014 г.
Като цяло обаче българската бира продължава да е най-евтина в Европейския съюз, като това се дължи на силно конкурентния пазар и не се очаква някакъв значителен ръст на цените през следващата година.
Настъпването на чужди и крафт бири в България започва вече да се усеща, но все още пивоварните, членуващи в СПБ, държат внушителния дял от 91% от консумираното у нас пиво. Иначе през миналата година вносът на чужда бира се е увеличил с 9% и е 466 000 хектолитра.
От СПБ посочиха също, че от началото на 2015 г. от компаниите, членуващи в съюза, са пуснали в продажба 5 нови марки бири и бирени миксове – „Загорка Ретро“, „Ариана Радлер – Лимон, Бъз и Мента“, „Каменица Свежо“, „Каменица Fresh – бъз и лимон“ и „Армейско пиво“, както и лицензните „Старопрамен Гранат“ и „Корона Екстра“.

pivov1

 

Advertisements