Световна тенденция е големите вериги супермаркети да попълват бирените си щандове с все повече продукти на крафт пивоварни. Преди дни стана ясно, че подобен пробив ще се случи и в магазините на Lidl във Великобритания, където пускат за постоянно в менюто си няколко бири, различни от масовите лагери – на Veddet, La Chouffe, Liefmans, на американската Boulevard и др. На Острова Marks & Spencer също от доста време разчитат на местни ейлове, като дори няколко британски пивоварни произвеждат продукция, специално за тази верига.
Как стои въпросът в България? В последните няколко години бирената публика беше подобаващо „подгрята“ с пускането на доста интересни белгийски, английски и отчасти германски марки. Време беше за нещо различно и българско. През пролетта първите крачки бяха направени в София, като в по-големите обекти на „Фантастико“ започна да се предлага „Гларус“.

glarus

 

От няколко дни на щандовете там се появиха също „Диво пиво“ и двете бири на „Ах! Бирена работилница“ – Ох! (светъл ейл) и МЧ (с мурсалски чай и мента). Обяснението е просто – „Фантастико“ не е сред големите вериги на пазара и поради това проявява по-голяма гъвкавост в работата си с производителите.

IMG_9395
И след като подобен пробив е направен в София, е време за следваща крачка – в национален мащаб. А тя ще бъде сторена в рамките още на този месец – по неофициална информация всички магазини на Billa в страната ще предлагат „Гларус“. Една чудесна новина, която ще помогне за това малките и средни пивоварни, предлагащи крафт бири, да станат разпознаваеми сред повече хора.
Това неминуемо ще бъде отбелязано и от останалите големи вериги на пазара. Така че може да се настройваме за все повече магазини с български крафт бири. Какво по-хубаво за развиване на многообразието и бирената култура?!
Ще кажете „Какво толкова има в навлизането в супермаркетите?“ Всъщност – да, читателите на блога вече са достатъчно добре информирани откъде могат да си купят предпочитаните от тях бири и знаят отлично специализираните магазини и барове. Но в случая целта е новата и различна българска бира да стане разпознаваема сред повече хора. Действително, поне 50% от купувачите ще подминат тези бири, защото са им скъпи и непознати. Но останалите най-малкото ще се спрат и заинтересуват. А част от тях ще си купят. И дори това да е малък процент (10-15%), ще става въпрос за няколко хиляди бирени потребители. Което вече ще е сериозен ход за популяризацията на крафт бирата. В това е разковничето и значението на големите вериги, колкото и да са недолюбвани.

 

Advertisements