Lasko е най-масовата бира в Словения. И е достатъчно скучна. Даже отдавна е досадна на самите словенци, макар още да държи първите места по продажби – заради добър маркетинг и ниска цена. Но нейната безличност изигра точната роля за пробива на словенските крафт-пивоварни, като Bevog (вари се в Австрия), Reservoir Dogs, Human Fish, Carniola, Pelicon и Mali Grad. Те предлагат това, което хората биха искали да получат – нови, различни стилове бира, които да са богата на интересни вкусове и аромати.
Дотук – много прилики с България. Единствено крафт-пивоварните при словенците са повече, но убедено вярвам, че в България ще ги настигнем в това отношение.
И вече е време за разликата. Тя е в отговора на голямата пивоварна. На мастодонта. Пред Lasko има два пътя – да се прави, че нищо не се случва, защото нишата на крафт бирите не е толкова сериозна за момента (тази тактика я прилагат големите пивоварни в България, които продължават да бълват евтина лагерна бира, доста често с царевичен грис вътре, който влияе негативно на качеството, но пък помага за спадането на производствената цена). Вторият път е изненадващ и от Lasko избраха именно него. Намериха си хубав повод – 190-годишнина от основаване на фабриката, като по случая пуснаха своя серия бири в любопитни стилове, които са типични за крафт-пивоварните. Съчетано с интересен дизайн на бутилки и етикети.
Така се появиха лагерно пиво с вложена елда, бира с вишна и кестен (но не и есенции!), лагер с американски хмел цитра, друг с три вида словенски хмел, допелбок, портър, Индия пейл ейл (IPA), имперски IPA, двоен IPA и т.н.
Те не се наричат крафт бири, защото производствените мощности на Lasko не кореспондират с понятието крафт (занаятчийско) пиво. Водят се специални бири. И няма гаранции, че масовият вкус ще ги одобри. Но пък могат да покажат на консуматорите, че бирата може да бъде едно много широкообхватно понятие, отколкото хората са считали до момента. И също така доказват, че в пивоварната са проявили гъвкавост и находчивост, която може да им е само от полза на променящия се пазар.
Дали и у нас ще последва нещо подобно от някоя от големите пивоварни? Всеки един следващ момент вече е закъснял, а продължаващото вървене на утъпкания синор „целогодишен лагер, съчетан през лятото сайдер, а от октомври до февруари с тъмен лагер) би означавал едно затваряне в черупката и заравяне на главата в пясъка. Който иска – да се сърди. В Словения не се сърдят, а работят креативно.

lasko

 

 

Advertisements