Ежегодното изложение за пивоварна техника и консумативи Brau Beviale се провежда всяка есен в германския град Нюрнберг и е сочено като едно от най-големите средища в света за всички занимаващи се или желаещи да се впуснат в пивоварния бизнес. Ето и впечатленията на управителя и главен пивовар на „Гларус“ Деян Иванов от тазгодишното издание:

Първото нещо, което прави впечатление при влизането, е самият експо център, който е изключително модерен. Също така и изключително голям – има 12 експозиционни зали, които предлагат огромна площ за изложения. Brau Beviale заемаше осем от тях. Впечатление прави също и модерният конгресен център със зали за семинари, ресторанти и цялата съпътстваща инфраструктура. Обстановката предразполага изцяло към правене на бизнес, защото има всички необходими условия за това.
Ние ходихме да търсим конкретно бутилираща техника. Разбира се, влязохме първо в тези зали, които я предлагат. Това, което ме впечатли най-много, беше, че вътре имаше изложена голяма, съвсем реална, работеща техника. Дори на някои места имаше табелки „Продадено на…“. Ходил съм и на нашенски изложения, но мащабът е коренно различен. Защото тук имаше бутилираща техника с производителност над 50 000 бутилки на час. Има линии, които са по-големи, но споменавам параметрите, защото такава огромна техника беше изложена и работеше, въртеше се пред погледите ни. Ако имаше откъде да вземат бира, предполагам, щяха да демонстрират и как бутилира. Подобни линии изискват поне няколко дена за сглобяване и още толкова за демонтиране.
Представени бяха изключително много компании във всички сектори на пивоварния бизнес, основно от Европа. Имаше и китайски компании, но пред техните щандове бе доста празно. Цялата изложба бе тематично разположена по зали, като варилните инсталации бяха на едно място, маркетинговата част – на друго, стъклария, разливни машини и т.н. Може да се говори директно с представителите на компаниите.
Приятна изненада направи и друго – въпреки че ние сме малка компания, всички до които се допитахме, ни отделиха достатъчно внимание, макар да знаеха, че ние не сме голям клиент. Това е една отчетлива разлика спрямо българската бизнес култура.
Много интересна беше и съпътстващата програма. Аз лично бях на презентация на White Labs (б.ред. – водещ световен производител на бирена мая), където лекторът бе директорът на отдела за развитие на компанията. Там бе и основателят. Семинарът бе изключително полезен, в рамките на около час и половина. С теоретична част, с демонстрации, дегустации. Изобщо – всеки заинтересуван, може да научи много полезни неща от съпътстващата програма.
Много компании ни предложиха да станем техни представители на българския пазар, друг е въпросът има ли пазар за това в момента у нас. Но и в тази посока могат да се правят много контакти. Има също така и културна програма. В края на всеки ден в определени палати започнаха да монтират озвучителна техника, да вадят музикални инструменти и започваха концерти. Имаше, естествено, и craft beer corner, където през цялото време се провеждаха презентации, а накрая бе проведен конкурс. Там може всеки да представи своя бира, стига да проучи нещата достатъчно отрано и да има хора, които да отдели за целта. Друг е въпросът дали Brau Beviale е най-доброто място за презентиране на бира.
Другото интересно бе, че входът бе платен и не беше никак евтин – 25 евро на ден, но имаше все пак намаление за пакетни билети. Това показва, че организаторите се опитват да направят този форум изключително за професионалисти. Опитват се да отсеят зяпачите, ако мога така да се изразя. Ти плащаш пари, за да влезеш и да правиш бизнес. По този начин от Brau Beviale се опитват директно да свържат купувачи и продавачи. И така събират на едно място цвета на пивоварната индустрия в Европа, защо не и на света. Посещаемостта беше много голяма, бе много оживено, но в никакъв случай нямаше тълпа, заради която да не можеш да се разминеш, заради която да не успееш да стигнеш до съответните хора и да не успееш да говориш с тях. Явно е много точно преценено как да се филтрира посещаемостта. Безценен е и фактът, че там имаше хора на много високи позиции в своите компании и ти можеш директно да контактуваш с тях, а не просто по електронната поща. Аз лично се върнах с огромно количество визитки и каталози, които ми направиха багажа двойно по-тежък.
И накрая, когато излизаш от експо центъра, те изпраща един огромен плакат Welcome to Brau Beviale 2015. Т.е. датите вече  са уточнени и можеш да си ги планираш. В случая ние решихме да посетим изложението само месец-месец и нещо преди това. И не успяхме да намерим хотелски стаи в Нюрнберг и се стигна да наемем хотел в Бамберг. Което означава, че освен всичко, събитието влива много пари в икономиката на Нюрнберг, който е от порядъка на около 500 000 жители. А това, че имаше и свободни палати сочи, че изложението може още да се развива. Както представител на една италианска компания ни сподели – Brau Beviale трябва да трае поне една седмица, за да успее да говори с всички, които имат интерес.
Като извод може да се изтъкне, че ако някой пивовар в България тръгне да прави нещо и то сериозно, то трябва първо да мине през Brau Beviale. Мисълта, която ме споходи на тръгване бе: „Боже Господи, колко много още има да се учим!“

 

brau1

Деян Иванов пред един от щандовете за разливни инсталации

brau4

Една от тематичните лекции по време на Brau Beviale

brau3

Освен рекламни брошури, на изложението може да се намери и всевъзможна специализирана литература.

brau2

Инвеститорът в „Гларус“ Ивелин Доровски оглежда отблизо изложеното оборудване.

 

Advertisements