На 1 август, Международният ден на бирата, си струва да отбележим завръщането на пазара на бира „Леденика“. Това не е новина, тъй като фабриката пусна официално първата си партида още в края на юни, но оттогава имаше и продължава да има трудности с доставката из страната. Трудности, които ще бъдат преодолени скоро, вярвам. Защото любителите на пивото заслужават да имат възможността и избора да си купят „Леденика“.
По-важното е, че пивоварната в Мездра възкръсна. След като затвори врати след смъртта на предишния си собственик – печално известният с набъркването си в политически игри и телефонни записи Михаил Михов.
Подновяването на работата на „Леденика“ става след 3-годишна пауза и символично се случва 50 години след нейното основаване през 1964 г. Заслугата основно е на компанията „Литекс комерс“, в лицето на нейния собственик Гриша Ганчев. Той решава да възроди фабриката и така откри нови 150 работни места, с което даде стимул на намиращия се от години в тежка криза регион. През последната година са били направени инвестиции за над 25 милиона лева, най-вече за нови оборудвания – новата варилна инсталация има майш филтър, който позволява 12 варки на ден, а също са закупени бутилираща линия, етикираща машина, палетизираща и депалетизираща системи и т.н.
И още малко технически данни – линията за стъкло има капацитет да пълни по 15 000 бутилки на час, а тази за PET-бутилки – по 8000 бройки на час. В момента там се произвежда „Леденика“ в PET-разфасовки от 0,6 l и 2 l, както и в стъкло (0,5 l), както и „Варна“, която се цели в по-ниския ценови сегмент (PET – 2 l и стъкло – 0,5 l).
Капацитетът на фабриката е 400 000 хектолитра пиво на година, като след окончателното завършване на обновяването и разширяването се очаква да се увеличи до 800 000 литра. Удвояването ще се дължи на инсталирането на втора производствена линия, а също се планира и възстановяването на цеха за малц.
Дотук с цифрите. По същество – за самата бира. Както сте видели вече, слоганът на стартиралите малко преждевременно тв реклами гласи „Това е друга бира“. И рекламата наистина не лъже. Има коренна разлика между „Леденика“, която знаехме преди и тази. Общото сякаш е само името и симпатичното прилепче, което си е запазен символ на пивоварната. Самият етикет е в по-тъмни тонове от предишния. Комбинацията от синьо и жълто е подменена от черно с тъмнобежово. Пивото отново се води „Специално“, но има промяна в алколното съдържание – от 4,9% преди на 4,3% сега, което си е наистина леко нисък процент за специална бира. Платото не е описано в етикета, но едва ли ще надхвърля 11%.
За сметка на това вкусът е в пъти подобрен. Пръст в това определено има перфекционизмът на изпълнителния директор инж. Мирослав Динев, заемал същия пост преди в „Болярка“.
При наливане се забелязва нежна и обилна пяна, която се задържа трайно на не съвсем тънък слой – първи плюс. В аромата се долавя първоначално малц, а след последвали отпивания и затопляне на бирата – и хмелови нотки. Цветът е тъмножълт и се характеризира с идеална бистрота. Плътността и газировката напълно съответстват на стила, а в края хмелът се усеща деликатно с приятна ненатрапчива горчивина. Като цяло – характеризира се като приятно освежаваща и мека. А качествата й изпъкват по-добре във варианта със стъклена бутилка.
Разбира се, не очаквайте чудеса от тази бира, но си я причислете към добрите, много добрите примери в момента на българския пазар на масова бира. За направата са използвани изворна вода (както е отбелязано и на етикета), останалите съставки също са висококачествени. Надеждата е нивото да се запази и в следващите варки, а и „Леденика“ по-скоро да стигне до магазинната мрежа и заведенията, разбира се. Защото е конкуретнта, а и самата конкуренция има нужда от подобен коректив. Дори за това, а и заради историята на самата фабрика от Мездра бе нужно това възраждане на „Леденика“.
И за финал, връщам се към началото и днешният наш малък повод – Международният ден на бирата. Пожелавам ви да го отбележите с предпочитана от вас (или пък напълно нова) бира, при това в приятна компания! Наздраве!

IMG_1672-1