Голяма част от хората, които за първи път се канят да посетят експозицията „Светът на Загорка“, нямат особени очаквания. Или пък считат, че ще посетят една-две зали със стари експонати. Тези съмнения се разсейват няколко минути след прекрачването на вратата на пивоварната. Там млади екскурзоводи провеждат кратка консултация за безопасност. Защо ли? Защото предстои обиколка из значителна част от производствените помещения. И по-точно – там, където се вари бирата. Нещо, което е доста срещано в чужбина, в случая направено по модела на „Хайнекен“ в Амстердам, но уникално за България, смея да твърдя. Защото няма друга пивоварна у нас, която да организира подобни подробни разходки, за жалост. А това, както е ставало и преди дума в блога, би бил голям плюс и би повишил туристическият интерес към пивоварната.
Звучи ви наивно, а пивоварите директно биха се усъмнили? Да видим – в началото дори хората в „Загорка“ са били скептични и са приемали с резерви групите посетители. Не толкова от опасения за т.нар. „промишлен шпионаж“, защото между българските пивовари няма особени тайни и дори в голяма степен царят коректни отношения. По-скоро е имало притеснения, защото разхождащите се гости из района на фабриката са били необичайна гледка. Постепенно обаче служителите са свикнали и приемат съвсем нормално посетителите, като дори разпитват дали няма скоро да идва някоя интересна или чуждестранна група.
А такива има редовно. Всъщност от откриването досега, на пръстите на ръцете се броят случаите, в които не са се събирали хора за обиколка в обявените часове. Те са от петък до неделя от 12 до 18 ч., на всеки час и половина, като от юли до септември има и допълнителен късен тур – от 18 до 19.30 ч. Заявки за посещение се правят онлайн на http://www.zagorkatours.bg/ Билети могат да се купят и от заведението пред пивоварната. Именно там е сборният пункт и началото на посещението. Първото впечатление е, че те посрещат млади и усмихнати хора. Те са най-вече 12-класници от езиковата гимназия в Стара Загора, навършили 18 години, разбира се. С това си занимание в „Загорка“, те имат полза в няколко посоки – научават се да комуникират с нови и непознати за тях хора, усъвършенстват езиковите си познания, когато срещу тях има чужденци, а и си помагат финансово, естествено.
Към самите посетители няма големи изисквания. Освен групата да е максимум от 12 души, защото при повече посетители вниманието им трудно се задържа. Също така деца под 12 години не се допускат, най-вече заради тяхната безопасност, а тези между 12 и 18 години са задължително с придружител.

zag3

Входът към пивоварната и към „Светът на Загорка“

 
И така… Инструктажът е направен, следват първите стъпки из завода. И по-конкретно – първите стъпала. Изкачване към третия етаж на цеха, в който се извършват началните основни процеси при варенето на бира – озахаряване, прецеждане и промиване, варене с хмел. Най-голям интерес приковават изложените в непреработен вид съставки – малц и хмел. Както и най-големият майш-филтър в България, със 130 филтриращи пити. Следва преход до цеховете за ферментация и отлежаване, както и за бутилиране. Последният е и най-атрактивен – пред очите се пълнят стъклени и PET-бутилки, запечатват се и… пивото вече е в търговски вид.
Тук вече посетителите са наистина впечатлени – те са станали съпричастни на целия процес за правене на бира. Въпросите към гида, които в началото са оскъдни, постепенно валят. Паралелно с пивоварния процес се пита и за изложените експонати. Те удачно са разположени из помещенията по протежение на цялата обиколка, вместо да бъдат струпани накуп в някой кът. Макар, че от „Загорка“ обмислят да обособят зала, като спирка от обиколката, която да е в най-старата сграда на територията на завода. Къщата, която е запазена още от първите дни на пивоварната. През 1902 г., тогава под името „Бъдащност“.

zag1902

Пивоварна „Бъдащност“ през 1902 г.

 
Става дума за историята, за експонатите и тук не може да се пропусне едно име. Светла Димитрова, доскорошен директор на Регионалния исторически музей в Стара Загора. Ако ръководството на пивоварната е моторът, задвижил идеята за „Светът на Загорка“, то Димитрова е акумулаторът, душата на проекта. Тя се наема да напише книга за историята на фабриката. Освен това през пролетта на 2009-а инициира от името на музея, заедно с местните художествена галерия и регионална библиотека дарителска кампания за събиране на всякакви архивни вещи, свързани със завода. Така се намират чертежите на първата пивоварна, както и на разширенията, направени от братята Никола и Злати Златеви, други ключови фигури в пивоварната история на града, дали началото на фабрика „Тракия“, приемник на „Бъдащност“. Хора, които не бива да бъдат забравяни. Каквито са още основателят на „Бъдащност“ д-р Константин Кожухаров, Андрей Брашованов – свързващото звено между „Тракия“ и „Загорка“, дългогодишният директор Генчо Станчев и др.
Събират се също така стари етикети, капачки, голяма колекция от чаши от различните периоди на „Загорка“. Вещи на д-р Кожухаров, Бражованов и др. И много, много снимки. От фонда на завода пък са съхранени автентични измервателни уреди от края на 50-те и началото на 60-те години на миналия век. За запазването им помага фактът, че пивоварната винаги си е била на едно и също място – в североизточния край на Стара Загора. Вече 112 години.
Това е един от фактите, които научават допълнително посетителите в най-чаканата част от обиколката – тази, свързана с дегустацията на пиво. То става в специално помещение за гости. Там хората разбират също, че името „Загорка“ е избрано от местния общински съвет през 1955 г., за да има пряка връзка с града, за да олицетвори почитта към женската част от Стара Загора, за да е лесно разпознаваемо. Дотук с приказките. Следва наливане от крана, което дори всеки сам може да направи. А в чашите има „Загорка“, каквато наистина никъде другаде не може да бъде опитана. Автентично живо пиво, с пълноценните му съставки и трайност само от около 3 до 4 денонощия. Бирата е с подчертан малцов и лек плодов аромат, с мътен кехлибарен цвят и много по-пълноценен плътен вкус, акцентиращ в края на прекрасните хмелови нотки. Финалната от изненадите, криещи се в обиколката. А след този разкошен завършек посетителите получават като подарък и кутия с чаша за спомен от наистина приятно прекараното време.
Една от целите на Светла Димитрова е да експонира в дегустационното помещение автентичните чертежи, както и наградите, получавани през годините. Друга й съвместна цел с ръководството е да досъбере липсващи ордени, връчвани на „Загорка“. А също да включи тура из пивоварната като част от музейна обиколка на града, която да привлича още и още туристи. Както и  да се отвори сувенирен магазин. И ред други намерения, които са в развитие. Това, ако позволите комплимента ми, е достойно за уважение. Защото една находчива идея като „Светът на Загорка“ не е намерила своя успешен край с откриването през октомври 2009-а, а тепърва се развива. Като провокира хората да посетят пивоварната доста повече от веднъж.

???????????????????????????????

 

Advertisements