Дни след завършването на дебютното издание на фестивала BeerRelation се наслагват вече и по-трайни впечатления от събитието. То не само се случи за първи път, но и бе първо по рода си за България.
Защото в рамките на четирите дни в столичния Южен парк бе направен опит за събиране накуп на големи, по-малки, както и микро пивоварни, на вносители на различни марки и стилове чужди бири. Имаше действително бири за всеки вкус. И най-важното – в почти всяка от шатрите бяха на разположение хора, които с познанията си помагат и напътстват адекватно колебаещите се какво искат да си изберат да пият, както и съветват онези, които в началото трудно се ориентираха в многообразието.
Защото голяма част от посетителите на BeerRelation действително попадаха в своеобразна „Тера инкогнита“. Не бяха редки гледките на леко обърканите погледи при първоначалния оглед на щандовете. Но пък именно тези незапознати в началото ставаха час-два по-късно ентусиазирани почитатели на новите си открития. Дори и тези, дошли в парка с пластмасовите бутилки масово пиво в ръка. От присъствието на последните бяха първоначалните опасения на организатори и изложители. Но се оказа, че от дефектите могат да бъдат извличани ефекти. Защото в един момент голяма част от същите хора, с PET-шишетата, се запалваха от гледката на обикалящите въодушевено с крафт бира в ръка. И решаваха да последват примера им, като просто се запътваха към някой щанд.
В тази връзка, терминът „крафт-бира“ стана много по-разпознаваем покрай BeerRelation. Бяха изложени десетки чуждестранни примери (и изпити хиляди от тях). Имаше и български крафт – наложилият се вече „Бял щърк“, както и новопрохождащият „Гларус“. Последният провокира голям интерес с битър ейла си. А мнозина имаха възможност да говорят и лично с пивоваря и управител на новата крафт-пивоварна Деян Иванов. Ето, това го има на бирените фестивали по света! Да зададеш въпроса си лично на човека, който е отговорен за бирата, която пиеш. Радостно е, че вече се случва и в България. Дано в следващото издание още повече пивовари усетят ползата от подобна обратна връзка.
На форума присъстваше с щанд само една голяма пивоварна – „Загорка“, при това с по-масовия си бранд „Ариана“. Това е определен пропуск за конкурентите. Само в техен интерес е да наваксат, за да не се случи да пропуснат един твърде важен момент в комуникацията с клиентите. И то говорим не толкова за търговско присъствие, а като работа за имидж, маркетинг, показване на лично отношение. Тук може да се отбележи като плюс и постоянното присъствие на хора от управата на „Бритос“ около щанда на великотърновската компания. Те не само наблюдаваха дали всичко е наред, но и също бяха отворени към разговори с посетителите.
BeerRelation беше полезен и с още неща. На него хората видяха как се вари бира в домашни условия и се убедиха, че това не е толкова сложно, колкото може да им звучи отначало. Асоциацията на домашните пивовари в България освен, че спечели още последователи, също така представи и своя наръчник „Домашна бира? Това е лесно!“, който е особено полезен за начинаещите в това хоби, което се радва на наистина огромна популярност в цял свят. Тествани бяха и различни стилове домашна бира.
Що за бирен фестивал ще е, ако на него не присъства и най-изтъкнатият познавач на тема пиво у нас – Людмил Фотев. Авторът на „Езикът на бирата“ бе буквално навсякъде, радушно отговаряше на въпроси, даваше консултации с коя бира е добре да започне дегустацията, какви са разликите между различните стилове. Той влезе и в амплоато си на колекционер на бирени капачки (най-голямата сбирка за България и сред водещите в световен мащаб – над 27 000 капачки). В тази си роля Фотев успя да събере в Южния парк една част от колекционерите на бирени артикули, които малко по-рано през месеца вече направиха първата по рода си среща в Трявна.
Разбира се, имаше още вкусна храна, хубава музика на живо, забавни игри и световното първенство по футбол на екраните…
Изобщо – социално общуване, във всевъзможни аспекти, но с една основна тема – бира. Това именно целяха да постигнат организаторите на BeerRelation. И успяха наистина! Времето не беше на тяхна страна, но това са „независещите причини“. В моментите обаче, когато дъждът се смиляваше над присъстващите, се виждаше какъв наплив от хора се получава и големият потенциал за следващи издания при хубаво време. Дано – защото биреното общество у нас има нужда от подобни събития, на които бирената култура се повишава, познанията се разширяват, а „новопокръстените в малц, хмел и дрожди“ се роят.

P.S. След написването на този текст разбрах за доста неетична проява от страна на голяма българска пивоварна, която не е присъствала на BeerRelation със свой щанд. Въпреки този факт, възползвайки се от ситуацията, че в Южния парк се събират почитатели на пивото, от тази компания са използвали околностите на фестивалната зона за безплатна промоция на свой продукт. Името на пивоварната няма да споменавам, но искрено се надявам, че тази постъпка ще бъде последвана от преосмисляне на идеята за самия BeerRelation и включване на въпросната компания там догодина. Ще бъде от полза за тях…

Advertisements