Вън от съмнение е, че крафт бирите, произведени от малки до средни независими пивоварни, се превърнаха бързо в предпочитан избор на мислещите европейски консуматори на пиво. Така микропивоварните превзеха „на щурм“ барове, пъбове и специализирани магазини. Това несъмнено привлече вниманието, както на любителите на бирата, така и на големите корпорации в бранша.
Нищо, че в Европа все още да се залага повече на традициите в бирения пазар, които са в подкрепа на пивоварни и марки, датиращи от стотици години. Във Великобритания, например, според Асоциацията на британските бири и пъбове, броят на пивоварните, причислени като малки или крафт, се е удвоил в последните 10 години и в момента достига близо 1000. И тенденцията не е само за Острова, където по принцип традициите се свързват със стаутове и ейлове, но и из целия континент. Да не говорим за Скандинавските държави, където се забелязва истински бум.
Това накара гигантите в бизнеса да реагират. Така MillerCoors пусна през 2010 г. на пазара свое „крафт“ поделение – Tenth & Blake, като тази година очаква двойно по-голяма печалба оттам. Anheuser-Busch InBev пък отвърна още през 2006 г., като стана дистрибутор на Goose Island, като през 2011-а дори придоби компанията за около 40 млн. долара.
В този дух трябва да се споменат и онези малки компании, селектирани от European CEO като крафт пивоварните, които в началото „размътиха водата“ на големите и насочиха вниманието на европейците към крафт брандовете.

Schonram (Германия)
Баварската пивоварна датира от 1780 г., но истинската си еволюция претърпява, когато идва майсторът пивовар от Щатите Ерик Тофт. Въпреки че пивоварната все още стриктно спазва Закона за чистота на бирата, Тофт става причина от фабриката да излязат IPA и други вариации, вдъхновени от британския стил. Така той се надява да върне интереса към традиционните пивоварни, на фона на спадащите продажби на бира в Германия. „За много пивовари е лесно извинение да кажат: „Не мога да мисля извън зададените ни рамки, затова ще продължаваме бизнеса си, както досега“ Но всъщност Законът за чистота на бирата поощрява креативността, защото те провокира да търсиш начини да извличаш различни вкусове и аромати, като в същото време съставките да са си по закона“, разказва Тофт пред Би Би Си.
http://www.brauerei-schoenram.de/

Sharp’s Brewery (Великобритания)
Тя е основана през 1994 г. в Корнуол, като основно залага на ейлове. Флагманът на пивоварната Doom Bar има тълпи от верни фенове и е кръстен на пясъчната плитчина в устието на Кемъл, където моряци често засядали или претърпявали корабокрушение. Sharp’s е закупена от Molson Coors през 2011 за 20 млн. паунда, но остава сравнително малка компания със само 80 служители. Главният пивовар Стюърт Хоуи се ползва с голяма почит в кръговете на любителите и производителите на крафт бири със смелостта си да експериментира с нови и необичайни рецепти. „Най-трудната част от занаята на пивовара е, когато бирата не се получи. Това направо може да ти разбие сърцето“, признава Хоуи.
http://www.sharpsbrewery.co.uk/

Van Steenberge (Белгия)
Последната оцеляла пивоварна от региона Мийтйесланд, където навремето е имало оживено произвоство, най-вече в Августинските манастири. Основана през 1295 г. от Йозеф ван Стеенберг, тя вдъхна нов живот на традиционната августинска бира и така през 1982 г. се появява Augustijn Blond. Пивоварната си остава фамилна собственост и с относително маломерно производство. Augustijn има още две линии пиво – тъмно (Augustijn Dark) и премиумно (Augustijn Grand Cru), но това е достатъчно да печели международни отличия, включително златна и сребърна награда от World Beer Challenge 2013. Почитателите й харесват дългия период на ферментация, който дава мек, но много богат вкус на бирата. Van Steenberge е привлекателна и за туристите, заради богатата история на региона. Посетителите могат да направят обиколка на манастира и пивоварната, като се насладят накрая на бирата и храната в прилежащия ресторант.
http://vansteenberge.com/en

HOBO (Чехия)
В богатата на традиции чешка пивоварна школа изпъкват някои „отличници“ в международен план, като „Старопрамен“, „Пилзнер Юркуел“, „Козел“ и др. HOBO се осланя на традициите и използва старите пивоварни технологии. Основана в Жатец, компанията използва само прочутия местен хмел и разчита на една и съща техника от 1801 г., макар да има направени и подобрения след Нежната революция. HOBO разчитат на иновации в маркетинга и рекламата, като си създават и верни почитатели с лансираните образи на скитници – временни работници, обичащи да пътуват. На тях може да им липсват пари, но не и обноски и така те си обичат своя труден и несигурен живот.
HOBO постепенно превзе цяла Европа със своята комбинация от модернизъм и традиции, като успехът й става все по-голям.
http://hobobeerandco.co.uk/about/

Evil Twin (Дания)
Считана за първообраз на хипстърската бира, Evil Twin си има всичко: шикозен дизайн на етикетите, забавни имена на бирите, авантюристични вкусове и хиляди, хиляди предани почитатели. Основана през 2010 г. от Йепе Ярнит-Биергсьо, бивш учител, Evil Twin произвежда различни редки бири, които се правят само по веднъж. Тя е „джипси-пивоварна“, която най-често вари продукцията си в други пивоварни. Spicy Nacho и Biscotti са две от популярните линии, както и Plastic Man, и We (Heart) NY Yellow Cab Lager. Днес пивоварната изнася продукцията си в 12 държави и има свой постоянен бар в Бруклин, Ню Йорк. Както и множество награди. А производството е скочило над три пъти.
http://eviltwin.dk/

Advertisements