… тази, която на вас ви харесва, е първосигналният отговор. Всякакви класации и опити за рамкиране носят голяма доза нееднозначност и относителност. Като например Ratebeer, които обявяват своя Топ 50 от бири в света и вече някак по навик това подреждане се оглавява от трапистката Westvleteren 12 (която гостува през миналия месец и в София, благодарение на „Канаал“). Следват под №2 и №3 съответно „Плиний старши“ и „Плиний младши“ на калифорнийската пивоварна Russian River, като за втората (тази под №3) преди 3-4 седмици се извиха огромни опашки при пускането й. Рискът от комерсиализация и свръхтърсене споходи и Westvleteren, като е всеизвестен напливът пред манастира, породен именно от обявяването за №1. Но трапистите, за щастие, не отстъпват от принципите си, въпреки огромния интерес и не са много склонни да променят количеството на произведено пиво.
Списание Wine Enthusiast пък определя своя Топ 25 за миналата година – начело е New Glarus Wild Sour Ale (САЩ), следва Trappistes Rochefort 10 (Белгия), Deschutes Hop Henge Experimental IPA (САЩ) и др. А други, като listcrux.com свиват списъка до топ 10. Това говори за прекалена взискателност или просто стремеж за рамкиране. По-вероятно второто, предвид първите три бири, които са твърде глобални – Coors Light (САЩ), Molson Canadian (Канада) и Budweiser (САЩ)…
Въпросът обаче не е „кой сега е №1“ в изобилието от стилове. Заради самото изобилие. Излишно фаворизиране и търсене на превъзходна степен „най“. Правилно е подредбата да бъде именно по стилове. Както World beer awards обявяват за най-добра бира в света за изминалата година чешката Primator Weizenbier, но след това обикалят и по категории. За тъмна бира (Malheur 12, Белгия), най-ароматна (Tazawako Beer Rauch, Япония), за лагер (Sharp’s Cornish Pilsner, Англия), светла бира (Maison de Brasseur Thou, Франция), лейбъл (Deschutes The Dissident, САЩ), стаут и портър (Minoh Beer Imperial Stout, Япония).
Има и принцип „Глас народен“, който също не е за пренебрегване – определяне на шампионска бира по даден рейтинг от любители на пивото. Така BeerAdvocate прави своя листа от 250 бири, където водят три американски марки, съвсем обяснимо, предвид масовия процент потребители на сайта от Щатите – Heady Topper, Bourbon County Brand Coffee Stout и „Плиний Младши“ (Pliny The Younger). При тях първата европейска бира е едва на 11-а позиция – Cantillon Fou’ Foune.
Така ли мислим европейците за американските бири. Специално в България качествените марки от САЩ, на крафт и микро пивоварни, още не са навлезли. Мнение могат да дадат малцина щастливци, а като цяло се формира надежда, че и тези продукти ще започнат да стигат до тук, въпреки дългото разстояние. Има още и още конкурси, те дават своите оценки, насочват вниманието в дадена посока. Но да… мнението не бива да се формира от каквито и да е класации, а същинският отговор наистина се крие вътре в човека, както стана въпрос и в първото изречение.

Advertisements