Няколко индикации през изминалия първи месец от 2014 г. дават обнадеждаващи знаци, че това ще бъде по-хубава, по-интересна, по-пивка година от предишната за обичащите тази прекрасна и полезна напитка – бирата.

Да започнем с двата най-бурно развиващи се сектора в последната година – домашното пивоварство и вноса на крафт бири, т.е. продукти от малки или семейни пивоварни, на които им е отделено цялото внимание, за да може да се получи едно качествено пиво, което по правило не е масово, а до него имат достъп само ценители и „просветени“.

Учредената през март м.г. Асоциация на домашните пивовари в България скоро ще навърши своята първа година, но не само е проходила, ами и крачи уверено, и се развива. Умножават се желаещите да сварят своя си бира в домашни условия, обменят се рецепти, опит, практики, самочувствието на домашните пивовари заслужено расте. Закономерно се стига и до участие в международни конкурси за домашни пивовари – в края на този месец в Словакия, а през март – в Будапеща, където ще има няколко български участници. Пожалавам им успех от сърце, защото подобни признания ще очертаят по-сериозно България върху картата на домашните пивовари! Освен това, отново скоро, се замисля провеждането на втори национален конкурс за домашна бира, което също обещава да е прелюбопитно място, на което всеки ще покаже докъде е развил своето майсторство във варенето на пиво.

Пролетта носи и очаквания за откриването на първата за София и България изобщо дегустационна за домашна бира. За нея вече стана въпрос наскоро – това е една от мечтите на Боби и Митко от столичния квартал Горна баня. И на тях – успех! Вярвам всички се надяват скоро да видят резултата от техните усилия налице.

В противоположния край на страната – във Варна, също се очакват много положителни новини през 2014-а, като старт на микропивоварната на Дидо, замислена отдавна и носеща отново много приятни и положителни нагласи. Биреният живот има нужда от подобно обогатяване. Тази година своето развитие ще търпи и „Бял щърк“, а се чака появата и на поне още една микропивоварна в или около София.

Сега и за крафт бирите… С радост забелязвам, че те все повече се ценят и разпространяват не само в София, но из страната. „Пивотека“ с електронния магазин успя да направи разпознаваеми баварските пивоварни „Шнайдер Вайс“ и „Камба“, а скоро каталогът ще бъде обогатен с още интересни предложения. Достъпен до всички точки на България е и асортиментът на 100beers.bg, който също ще се разширява, тъй като желанието и на инициативните хора там е да добавят възможно повече и цветни детайли от необхватния световен бирен пъзел. Само след дни в този сайт ще бъдат налични и няколко от продуктите на бунтарската шотландска BrewDog.

Що се отнася до неповторимите белгийски бири – от Best Belgium Beer вече подготвят втори свой магазин след този в Перник, който също до дни ще отвори врати – в Пловдив. Има замисъл и за следващ, дано се получи.

От „Канаал“ също се подготвят за много интересна година. С още много малки, независими и малко известни пивоварни, основно от Белгия, но не само. Ще има множество специални вечери с представяния. Изненадите там тепърва предстоят. Едната от тях е, че се очаква още една от траписктите бири – холандската „Зюндерт“.

Въпрос на месеци е у нас да бъдат внасяни поне част от чудесните бири, правени от италианските крафт пивоварни – още един стил, който тепърва ще изненадва приятно и по-масово българските биролюбци. Които от своя страна стават все по-взискателни, и с право, каква точно бира ще си сипят в чашата. Но – „Колкото повече, толкова повече“ („Мечо Пух“).

Сега и за масовия сектор. Плановете на пивоварните у нас за годината още не са публично оповестени и не е много сигурно дали ще се експериментира, както последно с „Каменица пшенично“, например. Информациите са за повторния старт на „Леденика“ през пролетта, като от там се очаква засега масово светло пиво. Ще видим дали от „Ломско пиво“ ще се решат отново да пуснат своята много успешна „Алмус специално“, която се предлагаше само в стъклени бутилки през м.г. и бе приета радушно от опиталите я. Дано и от „Бритос“ осъществят идеите си за развитие на своето портфолио. От останалите се очаква силно лято покрай световното първенство по футбол, но с акцент върху досегашните утвърдени марки и наложилите се в последните 1-2 години радлери.

Това, което ще носи годината като цяло на консуматорите, пък е не само увеличаване на разнообразието, но и дообогатяване на бирената култура. Да си пожелаем при тегленето на чертата в края на годината да сме опитали (и харесали) много повече нови бири. Наздраве!

Advertisements