Пивоварните в България вече регистрират значително по-малко присъствие в българския спорт. Причините за това са поне две – свитите рекламни бюджети заради кризата в глобален мащаб и липсата на значими успехи и постижения. Което от своя страна води до отлив на публика, спадане на интереса, а оттам вреди на имиджа на спорта, не само футбола.

„Загорка“ например реши да прекрати партньорството си с националния отбор по футбол и от март м.г. като такъв се върна „Каменица“. Двете компании решиха да насочат основните рекламни ресурси към любителския футбол, като организират мащабни турнири – „Каменица Фен Купа“ и „Ариана аматьорска лига“. Този избор е удачен за тях, тъй като популярността на въпросните надпревари расте, по време на самите състезания консумацията на пиво е подобаваща, а инвестициите не са грандиозни – наем на стадиони, разходи за екипировка, такси за съдии и награден фонд.

„Загорка“ също така съвсем мимолетно подпомогна преди 2 години с реклама футболния клуб на града, в който е пивоварната – Стара Загора. Партньорството с „Берое“ обаче бе кратко и няма изгледи да бъде подновявано.

На регионален принцип доскоро „Карлсберг“ бе рекламодател на благоевградския „Пирин“ (чрез „Пиринско пиво“), а  по-рано и на „Шумен“. Сега обаче на екипите на „Пирин“ стои надпис „Булгартабак“.

Вече не съществува и спонсорираният от „Ломско пиво“ отбор „Алмус Биър“ (Сталийска Махала), който стигна и до В група, но сега има данни, че тренират само юношески формации.

Картинката във футбола можем за допълним с едно „Браво“ за това, което се прави във Велико Търново за местния „Етър“.  Там доста време спонсор бе „Болярка“, а от миналата година отборът, който понастоящем е в трета дивизия е подпомаган от другата градска пивоварна – „Бритос“. Впрочем, „Болярка“ даваше пари и на женския хандбален тим, но сега няма данни дали сътрудничеството продължава.

В историята остана и партньорството на „Леденика“ и ММ с баскетбола, което се осъществяваше, благодарение на покойния вече Михаил Михов. Като цяло подобни обвързаности на пивоварни със спортни клубове и федерации са били през последните години плод на лични пристрастия или познанства на някой от шефовете, а не корпоративна стратегия. Което е още една причина да сме свидетели на настоящото отстъпване на позиции на бирената индустрия от спорта.

Ако тръгнем да разплитаме кълбото, ще стигнем още до отсъствието на инсталации за наливна бира по стадиони и зали. Или ако ги има са тук-там, което е в пълен контраст със спортните мероприятия в Германия и Австрия, например, където опашките пред крановете са по-дълги от тези за билети и футболни артикули.  Отделно и дума не може да става за възраждане на идеята за пиво, свързано с футболни клубове като ЦСКА и „Левски“. Те имаха подобни опити в миналото, които бяха похвални, заради самата инициатива, макар бирите да бяха в най-ниския вкусов сегмент.

Светлите лъчи? Освен турнирите на „Каменица“ и „Загорка“ и партньорството на пловдивската компания с футболния държавен тим, както и случаят с „Бритос“, за който също стана въпрос, тази година ще има раздвижване. То се очаква най-вече около световното първенство по футбол – събитие, което традиционно „поглъща“ хиляди литри бира и влияе доста благоприятно върху пивоварите. През месец май се очаква повторение на добрата хрумка в Борисовата градина – бирен фест за феновете на ЦСКА. През есента той дори се назова гръмко „Октобърфест“ (б.а. – запазвам автентичния правопис), но пък чрез него светлият „Алмус“ доби популярност и в София. Своето присъствие на него имаха още „Каменица“, „Радебергер“ и „Шоферхофер“.

 

Advertisements